تئاتر ابزورد (پوچی)
تئاتر ابزورد (پوچی) یک شیوه تئاتری است که ریشه در فرانسه اواخر دهه ۱۹۴۰ دارد. این سبک به شدت بر فلسفه وجودی تکیه دارد و عمدتاً خاص نمایشنامه هایی است که نمایشنامه نویسان اواخر دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ مینوشته اند .
این شیوه تئاتری بیانگراین باوراست که دریک جهان بدون وجودخداوند،وجود انسان بیمفهوم وبی هدف بوده وهمه ارتباطات منجربه شکست میشودونتیجه اجتناب ناپذیر آن«سکوت»است.
تئاتر پوچی با ارائه مستقیم یافته های وجودی، خود با فلسفه وجود ارتباط دارد.
هدف این شیوه تئاتری نشان دادن دنیایی است که بشرفقط باخودونه چیزدیگربدنیا می آیدوبایدجایگاه خودرادرجهان متافیزیک پیداکند.
اغلب آثار ابزورد از عرف تئاتری بهره میگیرند اما محدود به آن نیستند. این کارها عموماً سطوح بالایی از مغایرت و بیگانگی دارند مثل صحنه تشیع جنازه که در آن بازیگران خوشحالند و یا جشن تولد که با افسردگی اجرا میشود.
اصطلاح«تئاترپوچی»توسط مارتین اسلین منتقددرمقاله وی به سال۱۹۶۰وبعداًدرکتابی به همین نام ابداع شده است.
اواین نمایشنامه هارابرمبنای یک تم اصلی پوچی مشابه آنچه آلبرکامو درمقاله سال۱۹۴۲خودباعنوان«افسانه سیسیفوس»استفاده میکند،بکار میگیرد.
پوچی در این نمایشنامه ها شکل واکنش انسان را نسبت به جهان بی مفهوم را در برمیگیرد، انسان مانند عروسک خیمه شب بازی در کنترل نیرویی خارجی است.
این اصطلاح برای طیف وسیعی از نمایشنامه ها بکار برده میشود و بسیاری از این خصوصیات در نمایشنامه های این سبک یکسان است.
کمدی که با تصاویر تراژیک آمیخته شده، شخصیتهایی که با ناامیدی محبورند کارهای تکراری و بی مفهوم انجام دهند، دیالوگ های پر از کلیشه، بازی کلمات و بیهودگی، و موضوعات تکراری و گسترش دهنده پوچی.
از نمایشنامه نویسان تئاتر ابزورد میتوان به ساموئل بکت، اوژن یونسکو، ژان ژنه، هارولد پینتر و ادوارد آلبی اشاره کرد.
+ There are no comments
Add yours